LETS ZIKR EVERY BREATH


I made this widget at MyFlashFetish.com.

EVEN A FISH ZIKR TO AR-RAHIM

0

EKSPEDISI BERKAYAK

Posted by momo on 1/23/2009 12:42:00 PG in
Bestnyer nak pegi lagi je rasa....ADVENTURE TU!!.........................




tarikh bersejarah dalam hidup aku bila dapat joint expedisi berkayak di Tasik Raban , Lenggong Perak pada 16 dan 17 -1-2009..sebenarnya dah lama mengidamkan nak joint unit kesatria,maknanya bersama dengan budak2 komander yg tuff-tuff..cuma masa x mengizinkan..aku patut berterima kasih pada encik zam coz ajak aku joint kayaking ni..bukan senang nak joint,tempat terhad...




Selepas prk yang membanggakan dimana adik usrah aku dilantik jadi S/U,dan 2 org min salah seorgnya jadi tresurer n exco kerohanian..InsyaAllah YDP yg baru ini bagus orangnya..aku terus bersiap2 bertolak dari kampus kol 5.30 ptg hari jumaat..wah satu bus gak yg joint ..kebanyakannya student n the rest staff.so sampai ke chalet tu dalam kol 8 mlm..kami solat dulu,makan nasi dengan ikan bakar..memang lazat n ada taklimat berkayak..x sabar rasanya nak berkayak esok pagi..aku bermonolog..





Sebenarnya aku dalam dilema sebelum nak pg berkayak ni coz akak aku ajak joint Daurah kat kuantan..difikir punya fikir aku pilih berkayak jugak.. ada sebab tertentu yg x leh nak cite..ha! jgn buruk sangka ..aku pun belajar fiq aulawiyat..malam tu aku n kak fatihah duk sebilik dgn staff 2 orang ..kami ni special sikit dpt stay dgn staff ...baik betul layanan en zam pada saya ni..maybe MPP kot..he3..


dalam byk2 progrm bulan kualiti yg berlansung pada tarikh 17 hb ni Pengarah Kampus memilih tok rasmikan aktiviti berkayak ni tapi x dpt joint berkayak coz kakinya sakit..




Tepat jam 7.00 pagi,kami berkumpul untuk senaman warm up..then belajar cara2 nak berkayak dgn betul..he2 byk betul kami bergambar time tu...tibalah masanya kami memilih partner..Ya Allah kami kena pilih partner lelaki dengan pompuan...NI yg wat aku rasa nak balik ni..tapi nak wat camne..aku sorang jelah yg nak bantah..alasan mereka nanti x sampai kalau pompuan dgn pompuan..dia kena ada yg kuat dgn lemah baru secocok..waaaaa...nak tak,nak aku kena gaklah...pastu duk depan plak tu..belakang aku en zam..lajunya dia kayak..aku lembap kot..cepat je dah letih..mana x nye 12 kilometer sambil melawan arus sg perak yg x lah deras..kalau deras x terlawan kot..ni hanya tempat2 je yg ada aliran sg perak kat tasik raban ni..




so stat lah aku berkayak..masuk 3 kampung..kampung first terkenal dgn ikan pekasamnya..aku beli kot untuk bwk blik kat umah..kenangan ..then teruskan perjalanan berhenti plak ke kg kedua..teruskan lagi ,,adus penatnya ,panas..dpt topi,pakai sun block pun masih panas ...org belakang pun bertukar kpd en azman..kelakar kan main tukar2 plak...ada je staff yg ikut naik bot ,DR kamid pun ikut gak, yelah takut ada yg tenggelam,cedera ke..dalam tau ..50 meter pling dlm..lagipun ini tasik tertua di asia tenggara.bangga x dpt joint progrm ni...




Akhirnya after penat..dah makan,rehat kat satu pulau kecil..ramai yg turun ke tasik ..kat tepi2 jelah pakai jaket keselamatan la...aku x ikut serta..tau x memang teruk macam pesta maksiat plak aku rasa..sedih tgk depa berenang ,then sengaja saling tolak2 ,so terjadilah persentuhan di antara lelaki dan perempuan ..tapi aku sorang je yg rasa benda ni mcm salah ..yg lain sibuk wat hal sendiri..nak tegur aku sorang je yg bertudung labuh..Ya Allah ..dlm group yg main air tu ada gak beberapa org adik usrah sahabat2 ana..penting ni aku dtg..leh observe depa..
satu tempat berehat yang mengingatkan aku...di jeti kampung kedua..aku x dpt nak naik coz bergoyang kayak ...so jurulatih hulurkan tangan untuk tolong aku...konon nak tolong ...heh ! dasar lelaki...aku terus cakap ,xpa2 its ok ...aku cuba gak ..akhirnya berkat kesabaran dapat gak naik ke jeti...inilah antara cabaran yg teman2 kena hadapi...persentuhan antara lelaki dan perempuan??doakanlah kita mudah menjaga nilai2 kewanitaan...dalam mengelak fitnah wanita dan maruah kita...



abis berkayak kol 3.30 p.m..memang penat sgt ..dah nak sampai kami x larat berpaut pada bot n depa tarik sampai chalet...he3 mmg betul x larat...so abislah progrm berkayak ni..kol 4.30 p.m kami bertolak balik..fuh dalam bus semua tertido...penat sih!




Sebenarnya aku joint program ni juga nak buktikan yg kita ni berdakwah di semua tempat..jika aku x mampu nak menghalang pencampuran dan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan sekurang2 nya dgn imej ISLAM ini dapat juga memberi sedikit impak pada mereka..meraka agak menghormati aku...lebih2 aku mantan MPP,OC ,ramai lah yg kenal aku...kakak fasi mereka kot..so depa sedikit sebanyak ikutlah juga cakap aku...berjemaah dgn staff..




seperti mana yang kita biasa dengar "ALLAH X AKAN TANYA HASIL DAKWAH KAMU, TETAPI ALLAH AKAN TANYA APA YANG KAMU PERBUAT"...so seperti mana sirah nabi IBRAHIM yang mana burung pipit cuba membantu untuk memadamkan api walaupun dia tahu x byk yg dpt dicurahkan air itu ke dlm api...dia tetap berusaha...SEJAUH MANAKAH USAHA KITA YA SAHABAT DALAM SEBARKAN DAKWAH ALLAH INI? 'tepuk dada tanya iman!!!...



Ya Rahman...memang sukar nak jaga iman ini..aku ni jenis yg kuat terpengaruh pada keadaan...memang rasa bersalah juga datang program ini..tapi bila lagi nak dtg progrm macam ini...Aku sorang je ...yg pakai tudung labuh...en zam pernah kata dulu pernahlah ada seorg lagi labuh tudungnya ..joint je kayak..memang susah nak menjaga tapi kalau kita yakin InsyaAllah boleh...Kalau ramai yg sefikrah joint progrm ni tentu dapat mengurangkan maksiat...tapi aku sorang...mana yang lain,,aku selalu je ajak adik2 ni n sahabat seusia supaya joint progrm berkayak ,camping, jadi mpp,sekretariat mpp,ajk kolej n sebagainya tapi depa syik beri mcm2 alasan..KENAPA nak dakwah pada org2 sefikrah je ke?




mengambil kata2 Brother SHAH KIRIT tentang kita wajib berdakwah pada bukan islam sepatutnya dan pada masa sama islah sesama islam...


x igt ke pada AS-Syahid Imam HASSAN AL-BANNA pun berdakwah kat disko , kedai2 makan,surau n berbagai tenpat yg ramai org yg x paham islam sebenarnya...tapi ramai yang memilih di pusat islam je...paling best pun beriadah di padang ..itupun dgn adik usrah sendiri...Marilah Ya ukhti,akhi,,jgn asyik berdiam diri...Think ahead..memang nampak suatu progrm tu agak teruk..urm mesti sosial punya bila joint.... tapi bila kita ramai mereka pasti akan tunduk pada ISLAM akhirnya...bagus,bykkanlah aktiviti pusat islam tapi pada masa sama jointlah progrm anak angkat"rakan muda",ke, kayak,panjat gunung,lawatan industri,sukan ke,orientation comunity ke...or yg selain unsur keagamaan jointlah...coz bila kita ramai kita pasti cemerlang dlm dakwah di sana..insyaALLAH ...Jangan asyik nak blame org nak joint progrm macam ini ...kononnya mesti jadi sosial punya..jika kita yakin ALLAH pasti bantu..jika saya sorang je macammana nak berdakwah pada mereka secara meluas...




YA ALLAH bantulah hambaMu ini untuk terus bergiat cemerlang dalam penyebaran dakwahMu dengan bantuan sahabat2 yang istiqamah dalam perjuangan...ISLAM PASTI AKAN TERTEGAK DI BUMIMU JUA...amin yA ALLAH ,AMIN YA ALLAH.....Moga2 cita ini akan menjadi iktibar pada sahabat yg membaca ...jangan marah jika ana tersilap tulis ...cuma ini sedikit luahan kekesalan tentang dosa dan dalam proses membina semangat kaum muslimin dan muslimat untuk teruskan perjuangan.... memang ujian Allah itu berat tapi bukankah Allah dah kata pada kita ...




'ADAKAH KAMU MERASA SUDAH BERIMAN SEDANGKAN KAMU BELUM DI UJI'

surah Al-ankabut : 2

sepotong lagu :
berjuang memang pahit...,kerana syurga itu manis..

bukannya jalan dakwah itu hamparan karpet merah tetapi hamparan yang berduri..
sebagaimana perginya Syed Qutb di atas tali gantung..
bagaimana pula sayap perjuangan kiri Zainab Al-ghazali yang disiksa di penjara melebihi beratnya siksa ke atas seorang muslimin...kenapa ya mereka nak semua itu ..x penat ke??? kenapa ye??? jawapannya mudah sahaja "kerana SUNNATULLAH..Dan nak berehat di JANNAH selama-lamanya.."



Ya ALLAH jika ujian sekecil ini aku x sangup macammanalah jika lebih berat kau timpakan pada aku...moga2 aku sentiasa sabar dalam ujian MU YA RABB....AMIN ....




ikhlas,


SUMARU YANG HARU



0 Comments

Catat Ulasan

FOR MY BELOVED ABAH N MAK

TO THINK FUTHER

BUAT KUNTUMAN BUNGA DUNIA

Copyright © 2009 TOWARD ISLAMIC GENERATION All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.