LETS ZIKR EVERY BREATH


I made this widget at MyFlashFetish.com.

EVEN A FISH ZIKR TO AR-RAHIM

0

REHLAH , WALIMAH & SHOPPING

Posted by momo on 3/21/2009 10:04:00 PTG in
20/3/2009

"INGAT esok berkumpul di wakaf depan pukul 8.45 pagi." itulah kata2 ingatan buat aku oleh syam walhal aku dah tahu pun..yelah ..


itulah plan kami sejak beberapa hari..


flash back" syam jom kita ajak adik2 pergi walimah kak akmarina..memang ana nak ajak pun..bincang dalam bilik je..he3 mudah sungguh nak plan program kalau dah sebilik..



setelah berbincang dengan pimpinan adik2,so kami pun dah plan nak buat rehlah pada paginya kat tepi pantai.."teluk batik kot"..lepas zohor baru bergerak ke rumah akhi awis kat pantai remis..


"dijah nak tahu tadi afiqah call ana , dia cakap muslimin pun nak ikut sama2 rehlah kononnya nak protect kita..baiknya hati dan kami tergelak sama2 kat bilik..enti cakap apa" ah tentulah tak boleh..sibuk je..kita pergi sendiri..naik keta kot..sewa je..


Then esoknya (21/3/2009) kami berkumpul di wakaf..bila nak sampai kereta sewa ni..dah hampir jam 10.30 ni.kami semua dah mula rasa x selesa dan muka pun kalau tengok dah macam kucing kelaparan.."nampaknya terpaksalah kita batalkan rehlah tu..mana sempat..aku mengomel..


mesej adik usrah adawiyah""salam.mana keretanya dik,lamanya..'"


mesej received "sesungguhnya orang yang bersabar itu adalah orang yang sangat gagah..ni la tarbiyah ..jap lagi kami sampai"..fuh mesej ringkas but meaningful..terus insaf..yes this is kind of tarbiyah..2 jam kot tunggu..menyesal tak bawak buku ke..boleh baca..nilah dia perancangan Allah..TARBIYAH MASA..



sambil duk menunggu si sal pula nak berposing dengan baju barunya..bergambar..aku pun teruslah joint..nak senangkan hati..aku plak ajak ros ,sal n atiqah rowi ke padang tepi jalan..kononnya nak bergambar kat situ..kami pun bergambar lagi,then bercerita kisah2 silam..main apa,selalu x kena marah dgn parent,mcm2 lagi kami bincang,betullah selalu ayat yg kita dengar" jika nak kenali sahabat maka bermusafirlah dengan mereka"..urm ni pun kira ada lah juga kena dgn ayat tu..byk masa nak berborak.




Hon2..kami pun dipanggil..oh kereta sewa dah sampai, naik dgn sarah memang best..mcm2 kami bualkan..he3..syam , and faraha pun naik kete dgn aku..so kai pun berkonvoilah ke teluk batik..syam pulak mencadangkan nak beli hadiah untuk kak akma..kereta kami berhenti di the store setiawan...2 kete lg terus ke teluk batik..masa tu lagi beberapa minit nak pukul 12 tgh..
After beli present,kami pun terus ke teluk batik,main redah je,aku yg tunjukkan jalan,ingat2 lupa jalan nak ke sana..

Alhamdulillah sampai dgn selamatnya..sampai2 kami terus cari mereka,afiqah,tiqah rowi ,sal ,ros,abi,atiqah syukri and fadilah..uish dah siap beli makanan nak bersantai di tepi pantai..jumpa pulak bebudak part 1 ,bekelah kat situ..Then bentang tikar kami pun berdoa,berbual,makan, cakap round table,..apa ibrah dari rehlah ni, adik2 ni macam meraikan kami yang dah nak grad kot.


Baik sungguh adik2 ni,time tu jumpa kuda,terus semua jadi jakun,jom bergambar dgn kuda,besar sungguh kuda tu..tapi x nak post kami bergambar dgn kuda..aku agak takut dgn kuda tu,rasa2 semua pun sama kot..nak sentuh tapi x berani,sekali kuda gelengkan kepala semua terus lari>>>memang kelakar..Paling x best ,makan keropok lekor yg sedap tu aku terkena kuahnya kat tudung baru.waaa..umah akhi awis pun tak sampai lagi dah kotor..sabar jelah..semua gelakkan aku..nakal betul adik2 ni..



After that, dalam kol 1.45 kami terus mencari masjid untuk solat zohor, uish habis2 tu semuanya bersiap2 bersolek,termasuk aku,wanita kena jaga imej..betul tak,,bersembur2 minyak wangi dengan bedaknya..he2,paling kelakar fadilah mintak aku sedikit bedak ,aku sengaja curahkan lebih,terus dia letak kat muka,dah macam hantu putihnya..tapi mujur afiqah yang lapkan mukanya..baik sungguh..he2 lawak pun ada..


Memang kami bertolak agak lambat, dalam kol 2.20 p.m, pergi ke pantai remis dengan penuh tawakkal..dalam setengah jam gerak , min mesej syam:"Alhamdulillah kami dah sampai", apa min sampai dulu, depa kan bertolak lambat dari uitm coz ada futsal sesama depa..X palah kita gerak je..he3 memang kereta aku jadi leader for all kereta,tapi kami drive mcm terlalu cepat kot, then beberapa kali tunggu 2 kereta yg abi n afiqah bawak kat tepi jalan..tu yang jadi lambat lagi coz kami masuk kiri depa terus terus,x perasan kami masuk kiri..hu2 ,xpa janji nak sampai kerumah kak akma je is done enough..



Akhirnya selepas melalui macam2 ujian jalan raya kami pun sampai ke rumahnya, apa dah siap2 kemaskan meja..hu2 lambatnya kita datang,dalam kol 3.30 p.m..Then terus jumpa kak akmarina yang cantik memakai baju bewarna krim,menambah keayuannya,pasangan yang secocok..hu3..masa tu jumpalah alumni kam, kak linda, kak ita, kak siti khadijah,kak iza,dan kak ? X ingat pulak..sory..makan2,berborak2, bergambar ,min pun bergambar sekali...
dalam jam 4.25 ,kami bergerak keluar , ikut jalan beruas..


Terserempak pulak kedai makan mee udang, aku mintak sarah berhenti,nak beli,sedap tau mee udang..teringat masakan mak angkat aku masa program opkim anjuran bersatu kat kg,telaga nenas..sedapp....lastly plan nak ke air tawar pula untuk beli barang2 dinner imad..then after solat di sebuah masjid kat beruas..ada kisah,aku ni dah lah takut nak bawak kereta , lesen dah full,tp x berani lg nak drive,,di tambah pula dengan sarah yang bawak dengan penuh kesyahidannya..dgn jalan sempit, 2 buah kete lain dah sampai ke masjid tu .tapi kami terlepas, then nak pusing balik tu..sarah berani pusing kat jalan sempit,knonnya lepaslah,tapi x lepas,undur balik..pusing lagi x lepas lagi, syam pulak siap cakap,sarah stop kejap biar motor tu lepas dulu,sarah pun ikutlah.





woi kita ni cross kat tgh2 jalan..aku monolong, x mampu nak cakap,takut..dah nampak kereta melaju dari jauh,lagilah takut..aku siap cakap,sarah2,sarah2...dalam hati berdoa jelah..Alhamdulillah dah pusing..solat asar, balik ..ada ke kami terlepas pekan setiawan,dah nak sampai kampus baru perasan x jumpa2 pekan tu..akhirnya patah balik.



Ada ke dah nak sampai , kami kehabisan minyak,mujur, dekat dgn stesen minyak shell,syam n faraha offer diri pg beli minyak..aku dgn sarah berdua kat dlm kete..Beberapa minit kemudian,ada seorang pakcik chinese yg agak berumur x pakai baju naik motor, berhenti depan kete kami, tersenyum je, kami ingat dia nak tolong , nak je cakap xde apa2 yang rosak,bila dia makin dekat, terus sarah cakap,kak cat bukak tingkap,aku n dia pun bukak tingkap dengan kelam kabut,tiba2 pakcik tu lalu je terus, kami terus tunduk malu, gelak dengan lucunya,,rupa-rupanya pak cik tu nak lalu kat tepi kereta utuk ke simpang belakang, patulah berhenti,nak amik ukur jarak boleh lepas ke tak..bila fikir balik memang kelakar n memalukan ..hanya aku n sarah je tahu, tak bagi tahu sesiapa..he2


teruskan perjalanan ke kedai macam2,aku pun amik kesempatan beli present untuk sahabat..birthdaynya nak dekat..prepared je dulu..pastu kami pergi solat maghrib kat surau air tawar..balik kat uitm dalam kol 9.30malam..dah risau dah,kena tulis nama ke tak,tgh jalan plan nak cakap apa kat pak guard ,nak kata pg walimah,wah sampai malam kot..tak logi pulak,Alhamdulillah xde apa2..perempuan paling lewat masuk ke kampus pukul 9 malam..guys pulak jam11 malam..syukur balik dengan penuh keletihan,pengalaman, dan perut lapar..
balik tu faraha singgah bilik,kami pun makan mee udang sama2, Alhamdulillah memang sedap,kalau lalu sana lagi,memang nekad kena beli,x rugi beli,maybe perut dah makin lapar kot..



Alhamdulillah di kesempatan masa ni aku berjaya menulis lagi pengalaman yang indah ni..moga ianya x berhenti di sini sahaja..teringat abi kata"nanti bila kita jumpa n rehlah macam ni ,jangan lupa dah bawak anak2 datang ke mari"wah plan masa depan..InsyaAllah moga kami di kurniakan keluarga yang bahagia sebagaiman Nabi Muhammad dan Siti Khadijah..nama aku kottt..


Alhamdulillah di kesempatan masa ni aku berjaya menulis lagi pengalaman yang indah ni..moga ianya x berhenti di sini sahaja..teringat abi kata"nanti bila kita jumpa n rehlah macam ni ,jangan lupa dah bawak anak2 datang ke mari"wah plan masa depan..InsyaAllah moga kami di kurniakan keluarga yang bahagia sebagaiman Nabi Muhammad dan Siti Khadijah..nama aku kottt..

ukhuwah fillah abadan abada dan susah senang kita hadapi bersama..






0 Comments

Catat Ulasan

FOR MY BELOVED ABAH N MAK

TO THINK FUTHER

BUAT KUNTUMAN BUNGA DUNIA

Copyright © 2009 TOWARD ISLAMIC GENERATION All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.