LETS ZIKR EVERY BREATH


I made this widget at MyFlashFetish.com.

EVEN A FISH ZIKR TO AR-RAHIM

0

JOURNEY, JOURNEY,JOURNEY..AM I GAIN EXPERIENCE..

Posted by momo on 5/28/2009 08:57:00 PG in
ABIS KESELURUHAN EXAM..

5 /5/2009.. my last paper...Subject Far 350..

7/7/ 2009 ...MUET... doa2 jelah dpt yg terbaik..

abis keseluruhan exam in uitm 10/5...

dalam beberapa hari tu aku banyaklah menghabiskan masa surf internet..layan kucing2 yang baru tumpang kat bilik aku..seekor ibu kucing yang beranak 5 ekor di bwh tangga..sal suruh aku jaga depa ..xpelah x effect apa2..mak dia tumpangkan anaknye..time makan mak dia keluarlah..anak2 nye masih menyusu..x kencing dan berak lagi..


mak n abah datang amik barang 9/5...macam biasalah amik je barang anaknye still kat sini..


start semester 2...abis exam je..aku mesti x balik bersama family..ada je program selepas exam tu..



masa first start jadi MPP ..boleh dibilang berapa hari je yang aku dapat duduk kat rumah compare dengan cuti yang nak dekat sebulan lebih..




penat??? tak lah sangat..nak di compare dengan sahabat2 campus2 lain ...sikit je apa yang aku dah buat...aku ni seorang yang suka travel ke mana2...Alhamdulillah ..dah berjaya juga aku berkunjung ke seluruh semenanjung...Syukur...Sabah & Sarawak?????? akan datang kot..



aku ceritalah sikit2 start satu persatu event yang aku joint...


11-13......PERKHEMAHAN KEPIMPINAN PENGGUNA IPTA.....



tempat: Ipoh...tidur kat hotel sun Inn...



memang kelakar nama perkhemahan tapi tidur kat hotel..



11/5....jam 7 pagi..awal2 lagi dah bergerak ke wisma persekutuan ..Kementerian Perdagangan dalam negeri , hal ehwal pengguna..mcm2 lah aktiviti dengar ceramah yg agak best..dari pengarah kpdn perak sendiri..


Tesco Extra dan tesco seksyen berapa nthah kat ipoh...buat apa kat sana..apa lagi kitaorang tgklah apa yang dijual oleh tesco..penerangannye,ada juga ikut staff kpdn buat pemantauan harga kawalan dan byk lagi..nape wat kat tesco..dah lah boikot..



memang menguji keimanan...bayangkan macam2 dugaan..lalu kat bahagian makanan , baju2..paling terasa lawatan kat roti2 ...baunye YaAllah mantap...kami x boleh beli apa2..itu time lawatan..After lawatan baru boleh.. Pagi2 13 hb tu kami buat lawatan kat pasar basah kat ipoh..macam budak2 sekolah je kami dilayan...kami tanya staff jawab..baik2 akak2 n abg2 kpdn tu..



Nasib baik Ina ada..kak x yah beli apa2 boikot tu..Akhirnya..x beli apa2 pun,, syukur..



paling best dapat gak jumpa kak raihan rcmp..dapat gak berbual dgnnye..hilang jugak rindu pada sahabat..lama x jumpa..



the end of the day..penutupan, dapat sijil..penting tu..


13 hb 12.30...terus balik ke uitm...



sempat juga aku ke bilik , solat...then berkemas2 untuk keprogram seterusnye...






13- 15..Program "Jom santai bersama Oc" ..Duta Village Beach resort, pantai balok, kuantan

seramai 90 peserta dan 2 pengiring...kak akmarina dan puan che pauziah..



aku one of the community yang deal dgn uia kuantan...budget..Alhamdulillah dapat rm 10600..oklah tu ...



apa itu oc..nama lainnye pembantu minggu mesra siswa..amik jelah singkatan orientation community...disebabkan oc baru ada dlm 10 orang x dpt pergi..jadi kami bersetuju menjemput oc2 lama untuk mengelakkan kerugian penginapan, dah bayar...




mcm2 aktiviti..kami sampai kol 12.30 malam dengan beberapa siri kesesatan...aku tidur je...itu pun bukan boleh lena sangat..dgn sejuknye..tempat duduk mcm x best...tapi x pelah ...bersyukur bus dapat order 3 buah...1 buah bus lelaki dgn peralatan2 dan 2 bus for female..




esok pagi after breakfirst...terus ke uia kuantan..terus ke muzium..aku dah 3 kali masuk muzium tu...denagn penerangan yang penuh semangat dan kelakar oleh bro izmir dan sis haryati..kami tgklah gambar2, specimen..dan naik geli aku tgk..x suka tgk benda2 tu....yang .lain2 tu macam excited je..yelah uitm perak mana ada cos sciences dan perubatan ni..semuanya sains sosial dan art..senibina..akaun ..memang x belajar benda alah tu ...



masa yang ditunggu2..semangat nak tengok mayat2 kat bilik mayat tu..last2 x dpt pun tgk mayatnye...siap bertutup lagi..dapat tgk rambut je...aku memang sedih...teringin nak tgk kawan2 gembira ...yelah macam kak farhana siap tanya lagi awal2...kita pergi uia tu ada budak medic kan ..boleh lah melawat mayat2 yg depa selalu gunakan untuk study..



kesian juga...dapat masuk jelah bilik mayat tu...mayatnye x de...cuma penerangan je mcm mana mayatnye di awetkan...dpt gak tgk bahagian2 badan manusia. memang polisi uia..student medic je boleh tgk..x pelah ada hikmahnye tu..takut2 ada yg kena histeria pulak after tgk mayat tu..

paling best time tu sempat jugalah berjumpa dengan kak rena...nak jumpa kak afzan x sempat..



kol 1.00 pm terus ke masjid kat gambang...lawatan ke tudm kuantan pulak...kol 2.30-4.30...after solat jamak..terus ke tudm..dpt gak tgk dan sentuh pesawat2 skyhawk..tgk nuri yg asyik2 kes terhempas dan sedikit penerangan dari pilot2 nye..nampak gagah sih..yang best dpt gak tgk pesawat skyhawk berlepas..



lepas abis kat tudm..tersu ke teluk cempedak...laparlah pulak ..aku n faraha order mee basah..sedap ...then aku ajak faraha ke titian kat tepi laut tu...tapi x dapat pergi jauh sebab banyak monyet...paling kelakar..ada seorang oc tu bawak makanan yg dah dibeli..last2 dirampas oleh monyet2 yang menunggu di tepi jalan..siap ada yg kena kejar...menakutkan je..




malam tu dinner, esoknye explorace..dapatlah gak main laut..tapi sekejap sangat...jam 1.00 tengahari...terus ke uitm...sampai kol 9 lbih...penat sangat...balik2 ada meeting..sampai kol 12 lebih..ni meting business..program tuk adik2 16-19 pulak..


16-19/5..



adalah program kem jati diri tuk adik2..dapat jumpa dany, kak hanis yg menjemput ke walimahnye 7/6...jangan x dtg tau dijah...ika dah x dpt dtg...afrika...wei ika jgn kamu bawak balik org afrika pulak...hu3..



akhi akhwan handle...memang teruk lah budak tu kena buli...kami x sangup menengoknye...aku mcm biasalah biro disiplin lagi..tapi dah mcm biro masakan pulak..




paling kelakar time perjumpaan post moterm.akhi akhwan ada tanya pendapat semua..apa kekurangan ahli komuniti..dia cakap x de ukhuwah...



biro masakan tolong ke hadapan....eh aku pelik kenapa pulak biro makanan kena keluar...depa lagi pelik...apsal nih..." dia cakap kamu x de ""KUAH"" lepas ni masak kuah kena ada....



Astaugfirullah....bukan x de kuah akhi .... xde UKHUWAH... " LAA... ANA DENGAR XDE KUAH...aku pun dengan kuasa veto tergelak2 dgn lawak antarabangsanya itu...



oklah..paling best sesi cermin sahabat....dapat menghapuskan penyakit hati di kalangan komuniti..eh?? ni program untuk adik2 ke komuniti...xdelah time budak2 tu di tarbiyak ...kami pun ada sesi tarbiyah diri gak...akhirnya terlerai kekusutan, dendam2, yang biasa berlaku dalam mana2 organisasi...aku n syam pun meluahkan perasaan sesama kami..then lepaskannya di sungai yg agak deras..tapi cetek je....nyaris2 kak yat nak lemas..huh!!!! lega semuanya...release tension...






petang tu terus ke terminal kat ipoh..



jam 9.00 malam 19 / 5...terus ke terminal makmor kuantan...



esoknye ..khamis petang dalam kol 4 , aku akhirnya dapat berjumpa dengan kak afzan sahabat blog dan juga syahida...seronok berjumpa dengan mereka..lebih2 lagi k.afzan, selalu je bershout-shout dlm blog tapi x berjumpa..akhirnya dapat gak..sampai ke petang jugak...rasanya minggu ni dia ada exam besar..moga dipermudahkan..jadi seperti ibnu sina...dentist year 2..



syahida..seorang yang smart, seronok cakap dgn dia..mcm2 yg dibualkan..semoga ukhuwah kami berkekalan dan dapat menggugurkan dosa2 kami sepanjang pertemuan tu...



Aktiviti bersama adik-beradik kat HOTEL AWANA KIJAL, TERNGGANU...asalnya family day staff uia..my sister one of the staff and komuniti kat uia dan family day tu...


program nye hari jumaat dan sabtu...tapi aku sampai rabu pagi kol 5 pagi...sian akak aku mengambil aku pagi2 buta tu..



hari khamis petang dikda, adik dan along datang ke rumah akak pula...so petang jumaat tu kami pun bertolak ke awana dengan naik kereta...nape mak and abah x ikut ye...depa nak jaga rumah...so kami jelah yg pergi...5 beradik..



aduhai...cantiknye .awana ni..five star hotel..satu bilik kami duduk 5 orang, 4 perempuan , 1 orang adik lelaki darjah enam...aku lah yang tidur kat bawah..kami bwk toto...katil untuk 4 orang...mengalah lah konon..hu3.



petang tu start dgn aktiviti 'telemate'..mcm sukaneka gak......xdelah ramai sangat kanak2..



nak mandi laut mcm malas...membahayakan..last2 aku n k.ogi je yg x mandi pool...bagus gak bagi peluang org perempuan mandi pool pakai baju biasa...pakai tudunglah skali...tetapi lelaki kena bukak baju..



paling aku suka duduk hotel adalah makanannye...banyak sungguh..style buffet...mcm2 lah yg aku amik...teruk betul ...makan byk sungguh...



lepas abis semua, da lunch sabtu tu...asyik bergambar lah...kami pun terus ke rumah k.ogi kat kuantan...terus ke semuji agro resort, gambang kot..lupa nama tempatnye..


kami tidur kat sana dalam semalam...sampai pun dah malam..tempat nye sungguh nyaman dan cantik, tapi sayangnye x dapat survey tempat2 menarik kat situ...adikku muhammad mahathir demam pulak..ada ke suruh makan panadol kanak2 menagis tak nak..along memang tegas kalau adik2 mengada2...yelah dia kan sayangkan adik2nye..tapi akhirnye makan juga setelah dipujuk..



pagi2 esok k.ogi ada joint staff2 yg lain untuk buat pemeriksaan kesihatan pada ahli2 koperasi yang ada meeting kat agro resort..uia dijemput untuk lakukan pemeriksaan kesihatan..aku pun ada gak cek..glokose 6.5 after makan..ni pasal makan benda2 manis semalam lah ni...hu3



petang tu dalam kol 3 petang kami pun ke K.l balik rumah..kesian anak along x dpt pergi sebab jumaat tu ia ada exam..darjah lima...InsyaAllah nurasilah pasti cemerlang suatu hari nanti sebab mampu berkorban berjalan2 bersama ibunya untuk attend exam jumaat tu..."dia cakap, kalau kakak result jatuh ibu mesti marah"...wah takutlah tu...he3



so aku pun duduklah rumah selama 3 hari... hari rabu dah kena ikut akak ke uia kuantan semula.teman dia..takut duk rumah sorang2 dan boleh temankan dia siapkan kerja2 hingga ke malam kat opis...entah aku pun suka gak duduk kat kuantan ni..tapi hatiku mestilah di rumah...melihat mak dan abah yang sudah meningkat usia..sebelum ke sini sempat lagi aku tolong kemaskan rumah..



yelah kak teh@ dikda , dah abis degree senibina kat utm skudai..tunggu result 29 ni..aku pun dah abis diploma perakaunan uitm di hati bangsa melayu..tunggu result juga..moga2 lulus lah..takut nye..so semua barang2 terkumpul, antik2, hadiah2, baju2 , kertas2, buku2,dan mcm2 lagi semua dah kembali ke rumah ku yang x sebesar mana..last2 semuanya dihantar ke rumahku yang lagi satu kat seri kembangan, selangor..xde orang duduk..



pagi semalam sempat lagi masuk meeting business kat um..he3..kat rumah takde internet..so kat kuantan lebih baik..ada gak internet nak dptkan maklumat2 untuk gerak kerja business..



selepas asar barulah aku dan k.ogi bergerak dari rumah ke kuantan..sampai dalam kol 9.40 mlm..balik2 je terus berkemas2 sikit, then tidur...today 28 hb 5 ...aku dah kat bilik pantry uia..sini ada kabel internet.tempat aku update blog ni...lama gak...nak bongkarkan balik aktiviti aku sepanjang x update blog ni yg penuh lalang...



program yang abah tak bagi sebab kena temankan kakak..


30 - 5 june ..program opkim under pmium..kak ayu ajak aku..tapi sedih x boleh nak pergi..kalau x mesti ke kelantan aku....


program seterusnye...just nak ingatkan diri sendiri..



5/6...meeting kat xxxx


7/6...walimah kak nadia


13-14....muktamar...


22-25...kursus pengurusan organisasi....



kalau bertambah lagi terima jelah seadanya...hu3..moga setiap usaha yang aku buat mendapat balasannya di akhirat..


ustaz hasrizal pernah kata, ini pelaburan masa kita muda...untuk mendapat hasilnya di hari tua dan akhirat kelak...amin..
sumerei mengiaw...



0 Comments

Catat Ulasan

FOR MY BELOVED ABAH N MAK

TO THINK FUTHER

BUAT KUNTUMAN BUNGA DUNIA

Copyright © 2009 TOWARD ISLAMIC GENERATION All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.